Als onderzoeker bij het programma Flexibel Onderwijs is Hiske Koldijk terug bij haar roots én passie: onderzoek. Praktijkgericht onderzoek sluit volgens haar aan bij de natuurlijke wens om ‘te willen weten.' Haar eigen honger naar kennis zet ze in voor het programma Flexibel Onderwijs.

“Ik ben tijdens mijn studie sociologie begonnen als onderzoeker en docent aan de NHL. Na een aantal andere functies ben ik nu naast opleidingscoördinator bij de PABO weer onderzoeker. Heerlijk vind ik het, want onderzoek is mijn passie. Ook heb ik nog mijn eigen onderzoeksbureau. Praktijkgericht onderzoek is hét middel om recht te doen aan natuurlijke eigenschappen als nieuwsgierigheid. Tegelijkertijd wil je de dagelijkse praktijk ermee beïnvloeden en, als het even kan, verbeteren. Hoe kan praktijkgericht onderzoek je niet aantrekken?” 

Flexibel onderwijs is de toekomst 

“Mijn onderzoek richt zich op Flexibel Onderwijs, een nieuwe kijk op onderwijs die volgens mij de toekomst heeft. Deze vorm, die de NHL in 2015 is gestart, doet veel meer recht aan de wensen en talenten van onze studenten, die zelf de eigen leerroute bepalen. Door bijvoorbeeld niet alleen colleges te volgen, maar ook online te leren én gebruik te maken van de werkplek.” 

“Flexibel onderwijs vraagt om een compleet nieuwe manier van werken van zowel studenten, docenten als werkveld. Wat mij mateloos fascineert is hoe we aan deze nieuwe manier van werken vorm kunnen geven: hoe stimuleren we vraagarticulatie van de student, welke gedragsverandering is nodig bij docenten, en hoe kunnen we het werkveld een grotere rol geven zonder aan kwaliteit in te leveren? Geen eenvoudige vraagstukken, maar daarmee des te interessanter.”