Niet het beter begrijpen van problemen, maar iets creëren om de problemen op te lossen. Dat is het grootste doel achter het onderzoekswerk van docent-onderzoeker Gijs Terlouw van het lectoraat iHuman. Zijn belangrijkste onderzoeksthema's zijn digitale innovatie in zorg, welzijn en/of onderwijs. 

“Ik ben ooit mijn carrière begonnen als programmeur. Na een studie social work en een master Pedagogische wetenschappen ben ik uiteindelijk docent en onderzoeker geworden aan NHL Hogeschool. Het stukje technologie en innovatie uit het begin van mijn carrière heb ik wel altijd meegenomen en combineert perfect met mijn huidige onderzoek en docentschap. Ik ben vooral betrokken bij ontwerpgerichte onderzoeken (design research), waarbij digitale innovaties in zorg en welzijn en/of onderwijs de belangrijkste thema’s zijn.”

Design research

“Design research is niet nieuw, maar wordt toch altijd afgezet tegen de meer traditionele school van fundamenteel/analytisch onderzoek. Ook onze artikelen en papers moeten we vaak in formats duwen, die eigenlijk vooral geschikt zijn voor traditioneel onderzoek. Design research is in essentie zo anders. Dat vormt wel een uitdaging.” 

“Door zelf onderzoek te begeleiden, een minor te runnen waar design thinking centraal staat en wezenlijke dingen te ontwerpen voor het onderwijs, is er een heel goede en directe link met het eigen onderzoek en het onderwijs. Met wezenlijke dingen, artefact noemen wij ze, bedoel ik een fysiek product, dienst, software, vormgeving, gebouw, landschap, organisatie of proces. Uiteindelijk sijpelen de goede dingen ook door naar de praktijk.”