'Rijke' conclusies zijn volgens student-assistent Daniël van der Weijde van het lectoraat Taalgebruik en Leren te trekken uit analyses van data op dit gebied. Uitdagend vindt hij de technische tegenslagen en de grootte van de data die nu eenmaal ook bij onderzoek horen. 

“Ik werk bij het lectoraat Taalgebruik en Leren als student-assistent en loop nu mijn Lio-stage. Wat mij fascineert in dit thema is de pedagogische visie ‘knowledge building’ van de Canadees Carl Bereiter. Het actief blijven vergroten van kennis wordt gezien als essentieel voor de sociale progressie op diverse gebieden en voor het oplossen van maatschappelijke problemen.” 

“In dit licht, meent Bereiter, is de fundamentele taak van het onderwijs kinderen zich wegwijs te laten maken in deze kennis-creërende beschaving. De pedagogiek van 'knowledge building' is gebaseerd op de voorwaarde dat authentieke creatieve (gezamenlijke) kennisconstructie kan plaatsvinden binnen een ‘normaal’ klaslokaal. In mijn dagelijkse klassenpraktijk probeer ik hier ook recht aan te doen door middel van uitdagende lessen en projectopdrachten.” 

Rijke conclusies

“In praktijkgericht onderzoek werk je met en ontwikkel je authentieke en unieke datasets die veel kunnen zeggen over het verloop van interactie, het gebruik van taal, argumentatieve sequenties en het doen van voorstellen. Door deze te analyseren kun je ‘rijke’ conclusies trekken en eventueel gericht werken aan interventies, nieuwe onderzoeksprojecten of lesmethodes.” 

“Uitdagingen daarbij zijn tegenslagen in techniek; de tafelmicrofoon werkt niet, de batterijen zijn leeg, you name it. De grootte van de data sets die je opbouwt gedurende het onderzoek zorgen ervoor dat er veel tijd in analyseren en transcriberen gaat zitten. Dat is niet het meest interessante aspect van het onderzoek.”