Zorgrobot Tessa | De plant die plant

donderdag 19 april 2018

English version of this article

In Nederland hebben ruim 270.000 mensen dementie. Dit aantal zal als gevolg van de vergrijzing in de toekomst explosief stijgen naar meer dan een half miljoen in 2040. Zeventig procent van de mensen met dementie woont thuis en wordt verzorgd door hun naaste familie en/of omgeving. Robot Tessa ondersteunt beide doelgroepen. Zo richt Tessa zich onder andere op vier aandachtspunten om beide doelgroepen zo goed mogelijk te ondersteunen. 

1. Regie over eigen leven

"Goedemorgen meneer De Boer, heeft u vanochtend al een kopje koffie gehad?" Het is even zoeken waar de vriendelijke stem vandaan komt. Meindert de Boer, adviseur human technology domotica bij zorgorganisatie Patyna wijst op de vrolijke bloempot op tafel. “Dat is Tessa”, knikt hij trots. "Doel is dat Tessa het leven van mensen met beginnende dementie structuur geeft. Het is eigenlijk een sprekende agenda. Ideaal voor deze doelgroep. Tessa herinnert je eraan dat je om half drie een afspraak bij de kapper hebt. Of dat je kleindochter vanmiddag langskomt. En niet te vergeten; het innemen van je medicijnen. Simpele aanwijzingen waarmee je zelf de regie over je leven houdt."

2. Betere continuïteit van de zorg

Tessa biedt mensen met beginnende dementie met simpele aanwijzingen ondersteuning bij inname van de medicatie, bij eten en drinken, bij sociale activiteiten in en buitenshuis en bij actualiteiten. "Over deze onderwerpen worden de meeste afspraken gemaakt en vastgelegd in het zorgdossier", vertelt Laura Vuijk, junior onderzoeker bij het lectoraat iHuman. "Doel is om deze afspraken uit de online zorgdossiers en agenda één op één te koppelen aan de software van Tessa. Zo besparen we mantelzorgers en verzorgend personeel ontzettend veel werk en dragen we bij aan de continuïteit van de zorg.”

3. Ontzorgen van mantelzorgers

Doordat Tessa ieder moment van de dag aanwezig is en niets vergeet, heeft ze een ontzorgende rol voor de omgeving van de dementerende cliënt. "Zeker in de beginfase van dementie wordt er een groot beroep gedaan op mantelzorgers", weet Hetty Kazimier, projectleider en senioronderzoeker bij het lectoraat iHuman. “Door de vergeetachtigheid ben je als omgeving continu bezig om zaken mee te onthouden en herinneringen te sturen. Deze taak kan Tessa uitstekend overnemen. Daarmee ontzorgen we de mantelzorgers. Je hoeft je geen zorgen meer te maken of je moeder wel op tijd haar medicijnen inneemt. Dat geeft een enorme verlichting."

4. Activeren door te personaliseren

Wil iemand aangesproken worden met de voornaam of liever met de achternaam? En is het handig dat Tessa vragen stelt of werkt het beter wanneer ze alleen de activiteit benoemt? Om te weten hoe de eindgebruiker beter geactiveerd kan worden, gaan studenten van de opleiding Verpleegkunde op pad om te inventariseren wat de wensen zijn. Laura: "Tessa kan niet alleen maar dingen roepen, maar ook het antwoord van de gebruiker horen. Daar willen wij vervolgens een passende reactie op geven. Zo krijg je een boodschap die exact op maat is."

Praktijkgericht onderzoek

Hoe kan een robot ervoor zorgen dat mensen met beginnende dementie zo lang en zelfstandig mogelijk thuis blijven wonen? Het is de vraag waar onderzoekers van het lectoraat iHuman Welzijn en Zorg digitaal van NHL Stenden Hogeschool zich over buigen. Samen met studenten, ontwikkelbedrijf Tinybots, softwareontwikkelaar Lable en zorgorganisaties Patyna en Noorderbreedte onderzoekt en ontwikkelt het lectoraat de inzet van zorgrobot Tessa in de praktijk. Na de zomervakantie start de testfase van Tessa in de praktijk. Daarvoor gaan er tien robots naar cliënten van zorggroep Patyna die zelfstandig thuis wonen en tien robots naar cliënten in aanleunwoningen van zorggroep Noorderbreedte.

Heb jij ook een vraagstuk op de plank liggen waarbij je hulp kunt gebruiken? Laat het ons weten! Mail naar mc@nhl.nl.